lunes, 30 de marzo de 2009

El Joc Heurístic

El Joc Heurístic és una activitat de joc, en la qual un grup de nens i nenes d’entre 12 i 30 mesos, combinen lliurement objectes, explorant les possibilitats i a l’acabar els recullen i els classifiquen.

És una activitat que respon al projecte eductiu on tots els mestres d’ infantil i les famílies participen ja que es demana la col·laboració de tothom en el proveïment i manteniment del material. També és un tipus d’activitat que no substitueix a cap altre de les que es fan habitualment a l’escola, sinó que s’afegeix com a enriquiment de tot allò que ja es duu a terme de manera habitual. D’aquí la importància i el valor del joc.

El Joc Heurístic es duu a terme en una sessió la qual consta de dues parts diferents:

Exploració: els nens i nenes comencen a actuar lliurement amb el material. D’aquesta manera l’exploren, el classifiquen, el comparen, etc... L’ infant observa els objectes, els manipula, es situa i decideix què fer. A partir d’aquí segueix l’acció de combinar i explorar.

Recollida: aquesta part de la recollida també forma part de l’activitat i és per això que cal que els infant tinguin el temps necessari ja que cal que estiguin actius. A l’hora de recollir, cal retirar els contenidors i, amb les bosses obertes, demanar als infants que guardin cada objecte dins la bossa que li correspon. Si un infant s’equivoca en el moment d’endreçar un objecte, cal explicar-li-ho per tal que se n’adoni que aquella no és la bossa on hi ha tots els objectes iguals que els que ell/a ha posat i que pot tornar-lo a guardar a la bossa que li toca.

La duració del joc hauria de ser d’uns 30 o 40 minuts aproximadament incloent-t’hi el moment de la recollida; depèn en tot moment de la demanda dels infants, la disposició i la forma com es desenvolupi la sessió.

El Joc Heurístic aporta coses als alumnes tan a nivell individual com a nivell de grup:

Individual:
1. L’estructuració del pensament.
2. L’estructuració del llenguatge.
3. La capacitat de concentració i d’atenció.
4. El coneixement de les propietats dels objectes.
5. El coneixement de les lleis de la natura.
6. La llibertat i l’autonomia en l’acció.
7. El sentiment d’èxit en la pròpia activitat.
8. El valor de la conservació del material.
9. La possibilitat d’actuar al seu propi ritme.
10. La possibilitat de col·laborar amb l’educadora.

A tot el grup:
1. El fet d’aconseguir una situació de silenci i calma ambiental.
2. Afavorir la concentració en l’acció.
3. Facilitat l’aprenentatge de la convivència amb els altres.
4. Entendre que la disponibilitat de l’educadora és per a tots els infants.
5. Evitar agressions mútues freqüents en infants d’aquesta edat.
6. Frenar l’establiment d’un clima d’excitació i de nervis conseqüent de la mobilitat constant.

Equip de Mestres de La Colonial